Ny udstiller

Skal du med på en marsvineudstilling for første gang?

Det er hyggeligt og sjovt at deltage på vores udstillinger. Men for en førstegangsudstiller er der selvfølgelig ofte mange spørgsmål.

Sådan foregår en marsvineudstilling

I den udsendte udstillingsinvitation kan du læse dagens program og ca. tidspunkter for udstillingen. Invitationen kan du også finde i Kalenderen her på hjemmesiden.

Udstillingsdagen starter med indtjek af alle marsvinene. Når du ankommer til udstillingen, skal du hen til en indtjekker som tjekker dine marsvin for synlige pelsforandringer, utøj og synlige sygdomstegn. Syge dyr bliver afvist for at beskytte de andre udstillede marsvin.

Efter indtjek finder du en plads i lokalet til dine dyr og udstyr, og du kan ordne den sidste klargøring af dyrene, inden bedømmelserne går i gang. Når alle dyr er indtjekket, er der en kort velkomst og bedømmelserne vil snart gå i gang.

Ofte begynder man med børnedyrene, dernæst kæledyrene og til sidst racedyrene.
Marsvinene udstilles på udstillingsbrætter. Man kan selv lave et hjemmefra eller det kan som regel købes på udstillingen.
Første gang kan du også nøjes med at bruge et sammenfoldet håndklæde at sætte marsvinet på.

Efter frokost er der som regel for sjov konkurrencer. Det kan være vægtkonkurrencer, Hold på Hatten og agurkespisnings konkurrence.

Efter bedømmelserne er der BIS-finaler. BIS står for Best in Show.

Antallet af BIS-placeringer, afhænger af antal af tilmeldte dyr.
I BIS-finalen dyster udstillingens bedste dyr imod hinanden.
Der kan også blive uddelt favorit præmier fra andre udstillere eller dommerne.

Når BIS-finalerne er overstået, bliver der sagt farvel og tak og på gensyn - og der er fælles oprydning 😊

Hvordan forbereder jeg marsvinene?

Hvis du udstiller i børne- eller kæledyrsklassen, er det en god ide at vaske marsvinet 1-2 dage før udstillingen.
Neglene skal klippes. Ørerne renses hvis de er beskidte. Tænderne tjekkes for snavs. Trædepuderne tjekkes for hård hud, og der puttes evt. en blødgørende creme på.

Det er også en god ide at øve marsvin på at sidde stille på et bord, blive tjekke på maven og i at få tjekket tænder. Dette kan med fordel gøre i god tid før udstillingen.

Hvis du vil udstille i racedyr, er det også en god ide at trimme marsvinet. Trimning er når du fjerner de lange dækhår i pelsen. Det vil sige, at alle lange hår over ca. 2 cm skal fjernes! Hertil kan man bruge en pincet eller man kan gnide med en nylonstrømpe eller gummihandske alt efter, hvor øvet man er. Forberedelserne for racedyr starter lang tid før selve udstillingsdagen. Man kan begynde at trimme så småt allerede en måneds tid før. Måske blot 10 minutter ad gange.

1-3 dage før udstillingen er der store badedag. Så bliver marsvinet vasket i lunkent vand med en god mild shampoo beregnet til dyr. Man kan ofte købe shampoo og tilbehør på udstillingerne. Man holder godt fast på marsvinet, så det ikke stikker af og sørger for, at al sæben bliver skyllet ud. Vask ikke hovedet og sørg for, at marsvinet ikke får vand i ører og øjne. Det vil nok ikke forhøje nydelsen....

Neglene skal også klippes inden udstillingen, idet lange negle trækker ned. Det er også synd for marsvinet, hvis det skal rende rundt med for lange negle. Tjek også efter hård hud, som nogen marsvin får under fødderne. Det kan files væk med en neglefil.
Kig endvidere marsvinets tænder og mund efter. Tænderne skal være rene og ikke for lange og der må ikke være tegn på læbesvamp el. lign.
Nogle hanner kan få en fedtplet bagpå, hvor de har en duftkirtel - den kan renses f.eks. med GOOP (affedter), det skal gnides godt ind og sidde en 10 min., inden dyret vaskes. Andre bruger et middel, der hedder Swarfega, det kan fås på apoteket. Kig også efter evt. bylder, der kan sidde under hagen og alle pelsforandringer, der måtte være, idet disse kan være afvisningsgrund. Tjek også ørerne efter og fjern evt. ørevoks med vat og en mild babyolie.

Følgende redskaber kan bruges til forberedelserne:
Pincet
Blød børste
Kam
Alcogel el. Herome (til fjernelse af evt. hømider)
Vat-rondeller
Nylonstrømpe (til fjernelse af løse hår)
Gummihandske (do.)
Neglesaks
Neglefil
Lille tandbørste (til fjernelse af evt. skidt mellem marsvinets fortænder)

Følgende skal bruges på selve udstillingsdagen foruden ovenstående:
Vandflasker
Små madskåle
Tørfoder

Evt. agurk, gulerødder, peberfrugt, persille m.v. (vandholdig føde)
Udstillingsbræt - Kan som regel købes på udstillingen, ellers kan du bruge et håndklæde.
Håndklæder (til evt. afdækning m.v.)
Druesukker (ekstra energi på varme dage – udrørt i vand)

Kasse/bur til udstillingen:
Vores udstillinger er burløse, dvs. at du selv skal have en kasse med, hvor marsvinene kan opholde sig på udstillingen.
De rutinerede udstillere har ofte specielle kasser til dyrene. De såkaldte duetransportkasser. De er praktiske og lidt dyre, men slet ikke nødvendige som førstegangsudstiller.
Du kan sagtens bruge et mindre tremmebur eller en plastikkasse.
Vær dog opmærksom på at kassen/buret overholder reglen for mindstemålene.
Mindstemålene for et areal til et marsvin er: 23x30 cm eller det der svarer til 2 rum i en durtransportkasse. Ved en udstilling over 2 dage eller ved overnatning til en endagsudstilling er mindstekravet 35x30 cm eller det der svarer til 3 rum i en duetransportkasse.

Skal mine marsvin have stamtavler for at kunne udstilles?

Hvis du er medlem af Dansk Marsvin Forening skal dine marsvin have stamtavler. Hvis forældredyrene ikke har stamtavle, bliver der lavet en "tom" stamtavle.
Hvis du er prøvemedlem og udstiller for første gang, behøves der ingen stamtavler, og du kan deltage på 1 udstilling.
Hvis du har spørgsmål til stamtavler kan du skrive til: stamtavler@marsvinforening.dk
Har du spørgemål til udstilling kan du skrive til: kontakt@marsvinforening.dk